Wist u dat over? 

Op deze pagina geven wij u advies en info over verschillende onderwerpen. Deze rubriek wordt regelmatig aangevuld. Heeft u zelf suggesties? Mail ons dan. 

Botten

​Wist u dat:

  • Voldoende calcium heel belangrijk is voor onze botten?

  • Voldoende calcium en magnesium voor bijna alle processen in ons lichaam belangrijk zijn?

  • Calcium en magnesium ook de meest voorkomende mineralen in ons lichaam zijn?

  • Met name calcium erg belangrijk is voor een het behoud van een goede zuur/base balans (PH)?

Cholesterol

​Wist u dat: 

  • Voeding slechts voor een paar procent de directe oorzaak is van een te hoog cholesterol?

  • Een te laag cholesterol ook niet gezond is, omdat cholesterol veel belangrijke functies in ons lichaam heeft?

  • Cholesterol nodig is voor de aanmaak van hormonen, zoals oestrogeen, progesteron, testosteron en cortisol?

Co-enzym Q10

  • Kokosolie een prachtige energieleverancier is, omdat kokosolie zorgt voor een constant/stabiel energieniveau?

  • Bijvoorbeeld naarmate we ouder worden, meer gaan sporten of gaan diëten de behoefte aan co-enzym Q10 verhoogd kan zijn?

  • Nagenoeg alle mensen die een cholesterolverlagende statine slikken minder Q10 tot hun beschikking hebben dan mensen die dit medicijn niet slikken?

Magnesium

​Wist u dat:

  • Een tekort aan magnesium veelvuldig voorkomt?

  • U dit bijvoorbeeld kunt merken aan uw spieren en wanneer uw ooglid trilt?

  • Vermoeidheid kan samenhangen met een tekort aan magnesium?

  • Magnesium noodzakelijk is voor de productie van energie (ATP)?

​Wist u dat:

  • Er verschillende soorten belangrijke vezels bestaan? (1) Niet-oplosbare vezels uit bijvoorbeeld brood en granen. Deze zorgen voor volumevergroting in de darm, voor een goede darmpassage (2) Oplosbare vezels uit inuline (bijvoorbeeld uit cichorei, zoete aardappel, ui, aardpeer of artisjok), groente, fruit, noten, zaden, haver, peulvruchten en kokos.

  • Onze voeding dagelijks zowel uit niet-oplosbare als uit oplosbare vezels hoort te bestaan?

Probiotica

​Wist u dat: 

  • Uw darm 10 keer meer bacteriën bevat dan het totaal aantal cellen in uw lichaam?

  • Deze bacteriën bij een volwassene zo’n 1 à 1.5 kg wegen?

  • Een gezond evenwicht in deze bacteriehuishouding eigenlijk onze gezondheid bepaalt?

  • Daarom een oude wijsheid luidt: De mens is zo gezond als zijn darmen?

Probiotica voor baby's

​Wist u dat:

  • Probiotische bacteriën bij tal van lichaamsprocessen zijn betrokken?

  • Een probioticum een ontspannende invloed kan hebben op de baby?

  • Een uitgebalanceerde samenstelling (multispecies) belangrijk is voor een effectieve werking?

  • Dat deze precies afgestemd moet zijn op de specifieke behoefte van baby’s?

Sportblessure protocollen

Protocol 1: Pezen / banden / aanhechtingen

Protocol 2: Botten / kraakbeen / gewrichten

Protocol 3: Spieren

Protocol 4: Vermoeidheid / algeheel herstel

Geeft inzicht in het belang van de juiste voeding voor (top)sporters en geeft aan welke voeding moet worden gebruikt om  beter, sterker en slimmer te worden. Daarbij is het belangrijk dat er geen voeding wordt gebruikt die energieverspillende processen in gang zet, zoals bijvoorbeeld de spijsvertering of het  immuunsysteem.

Vetzuren

​Wist u dat: 

  • Omega-3 vetzuren van nature voorkomen in vette vis, zoals zalm, makreel, haring en ansjovis?

  • De meeste mensen de aanbevolen twee porties (vette) vis per week niet binnenkrijgen?

  • Visoliecapsules ook rijk zijn aan omega-3 vetzuren? Deze kunnen dus ter aanvulling op de voeding worden gebruikt, bijvoorbeeld als je niet genoeg vette vis eet.

Vitamine B12

​Wist u dat:

  • Vitamine B6, B12 en foliumzuur zeer nauw met elkaar samenwerken en betrokken zijn bij ruim 80 processen in ons lichaam?

  • Vitamine B6, B12 en foliumzuur niet voor niets het beste samen kunnen worden ingenomen?

  • Het lichaam een voorraad vitamine B12 heeft die voldoende is voor een aantal jaren?

Vitamine C

​Wist u dat: 

  • Dat veel mensen denken dat sinaasappels de beste vitamine C bron zijn?

  • Dat er zeer veel voedingsmiddelen zijn die veel meer vitamine C bevatten dan sinaasappels? Bijvoorbeeld bessen, rozenbottels, aardbeien, kiwi’s en groenten zoals paprika, broccoli en koolsoorten.

Vitamine D

​Wist u dat: 

  • Ons lichaam onder invloed van UV-B straling uit zonlicht zelf vitamine D aanmaakt? En dat vitamine D uit voeding pas onze ‘tweede leverancier’ van vitamine D is?

  • We door bijvoorbeeld het gebruik van een zonnebrandcrème de aanmaak van vitamine D via de huid sterk verminderen?

  • Dit niet inhoudt dat u zich maar moet laten verbranden? Maar dat de beste manier voor de aanmaak van vitamine D is om uw lichaam dagelijks kort aan de zon bloot te stellen?

Zwanger worden & zwanger zijn: voeding en suppletie

Een gezonde start van een baby begint al ver voor de bevruchting of zwangerschap. Al voordat sprake is van een zwangerschap, zouden voeding en leefstijl van zowel de aanstaande moeder als de aanstaande vader optimaal moeten zijn.

Voeding en suppletie bij de meest voorkomende zwangerschapsongemakken

Uitgangspunt bij ieder protocol is het gebruik van een speciale zwangerschapsmulti met een orthomoleculaire dosering vitaminen en mineralen.

Please reload