Magnesium

Wist u dat over? 

Wist u dat..?
  • Een tekort aan magnesium veelvuldig voorkomt?

  • U dit bijvoorbeeld kunt merken aan uw spieren en wanneer uw ooglid trilt?

  • Vermoeidheid kan samenhangen met een tekort aan magnesium?

  • Magnesium noodzakelijk is voor de productie van energie (ATP)?

  • In stress-situaties de behoefte aan magnesium is verhoogd?

  • Magnesium dus ook wel het ‘anti-stress mineraal’ wordt genoemd?

  • Magnesium ook kan helpen om de stoelgang te ondersteunen, voor een betere darmpassage?

  • Verschillende medicijnen het gehalte aan magnesium kunnen beïnvloeden?

  • Magnesium goed is voor de spierkracht, de spierontspanning en het uithoudingsvermogen van de spieren?

  • Sporters meer magnesium nodig hebben dan niet-sporters?

  • Sporters magnesium verliezen middels transpireren?

  • De sportprestatie kan worden verbeterd met magnesium?

  • Magnesium een ontspannende werking heeft op hoofd, nek en schouders?

  • Magnesium belangrijk is voor het botweefsel?

  • Dit mineraal voornamelijk ligt opgeslagen in bot (60%), spier (20%) en in zachte weefsels (20%)?

  • Magnesium betrokken is bij ruim 300 enzymatische processen?

  • Magnesium een basisch mineraal is?

  • Magnesium belangrijk is voor een goede zuur-base balans?

  • Calcium en magnesium met elkaar samenwerken?

  • Magnesium een belangrijke rol speelt voor het behoud van sterke tanden?

  • Magnesium een positieve invloed heeft op het behoud van een normale bloeddruk?

  • Magnesium belangrijk is voor de omzetting van vitamine D in zijn actieve vorm?

  • Om tryptofaan om te zetten naar melatonine magnesium nodig is en magnesium dus ook kan bijdragen aan een goede slaap?

  • Vitamine B6 een belangrijke cofactor is in de magnesiumstofwisseling?

  • Vitamine B6 helpt om magnesium de lichaamscellen in te transporteren?

  • Vitamine B6 de invloed van magnesium op het gebied van energievoorziening naar de spieren ondersteunt?

De functie van Magnesium

Magnesium is van belang voor de werking van onze cellen; ruim 300 enzymen zijn van dit mineraal afhankelijk. Het is belangrijk voor de prikkelgevoeligheid van zenuwen en spieren. Hierdoor helpt magnesium te ontspannen en ondersteunt het de mentale gezondheid. Het is ook belangrijk voor botten en tanden en voor hart en bloedvaten.

Hoeveel magnesium is nodig?

Voedingsadvies: waar zit magnesium in?

De gemiddelde inname van magnesium via de voeding is laag. Cacao en bittere / pure chocolade, schelpdieren, garnalen, sojabonen en noten bevatten meer dan 100 milligram magnesium per 100 gram. Ook groene groenten en ongepelde granen zijn rijk aan magnesium.

Punt van aandacht is dat door intensieve verbouwing en magnesiumarme (kunst)mest de grond uitgeput raakt, waardoor het gehalte magnesium in plantaardig voedsel daalt. Daarnaast zijn er diverse factoren in de voeding die van invloed zijn op de opname van magnesium, zoals de aanwezigheid van voedingsvezels, fosfor, fytinezuur en oxaalzuur.

Het typisch Westerse voedingspatroon, waarin de graanconsumptie gemiddeld genomen hoog is, in combinatie met talrijke stress-situaties die zich kunnen voordoen, kan een goede magnesiumstatus in de weg staan.

Magnesiumverbindingen of zouten, de elementaire waarde

Vitamine B6

Magnesium staat aan de basis van honderden biochemische processen in het lichaam. Hierdoor is het van invloed op een breed scala aan gezondheidsindicaties, zoals bijvoorbeeld in relatie tot de spieren, vermoeidheid en energie, alsmede de mentale gezondheid.

De Gezondheidsraad heeft de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magnesium voor volwassen mannen (19-50 jaar) vastgesteld op 300-350 milligram en voor volwassen vrouwen op 250-350 milligram. Vijf milligram magnesium per kilogram lichaamsgewicht per dag wordt door andere bronnen aangeraden.

Als veilige bovengrens wordt tussen de 300 en 400 milligram elementair magnesium per dag aangehouden. Bij incidenteel gebruik is dat 400 milligram en bij langdurig gebruik 300 milligram. Een teveel aan magnesium is te herkennen aan het dunner worden van de ontlasting.

Pyridoxine HCl (B6) is een co-factor voor magnesium. Dit betekent dat het helpt bij de verwerking van magnesium in het lichaam.

Magnesium moet altijd worden gebonden aan een zout, zoals citraat of oxide. De verschillende zouten hebben een verschillende (moleculaire) massa = volume = omvang. Bij voedingssupplementen met magnesium is de hoogte van het elementair gehalte magnesium van belang. Dit is de daadwerkelijke hoeveelheid magnesium die wordt geleverd, zonder de hoeveelheid zout waaraan het is gebonden.