Vitamine B12

Wist u dat over? 

Wist u dat..?

Vitamine B6, B12 en foliumzuur

  • Vitamine B6, B12 en foliumzuur zeer nauw met elkaar samenwerken en betrokken zijn bij ruim 80 processen in ons lichaam?

  • Vitamine B6, B12 en foliumzuur niet voor niets het beste samen kunnen worden ingenomen?

  • Het lichaam een voorraad vitamine B12 heeft die voldoende is voor een aantal jaren?

  • Vitamine B12 in dierlijke voedingsmiddelen zit?

  • Een aanvulling van vitamine B12 voor vegetariërs en met name voor veganisten, dus belangrijk is?

  • Vitamine B12 voor veel mensen, en zeker voor ouderen, een moeilijke vitamine is, omdat de opname afhankelijk is van het functioneren van de maag?

  • Opname via het mondslijmvlies in de vorm van een zuigtablet de oplossing is voor mensen die een verminderde maagfunctie hebben, bijvoorbeeld door het gebruik van maagzuurremmers?

  • Ook voor ouderen, die een verminderde maagzuurproductie hebben, de opname via het mondslijmvlies effectiever is?

  • Van vitamine B12 ongeveer 1% wordt opgenomen?

  • Om ervoor te zorgen dat uiteindelijk een voldoende hoeveelheid B12 in het lichaam wordt opgenomen, een voldoende hoeveelheid moet worden gedoseerd?

  • Volgens de Gezondheidsraad een hoge inname van vitamine B12 veilig kan worden gebruikt?

  • Methylcobalamine en adenosylcobalamine (dibencozide) de actieve vormen van vitamine B12 zijn?

  • Deze twee vormen via het mondslijmvlies kunnen worden opgenomen?

  • De actieve vormen van vitamine B12 zeker zo effectief zijn als een vitamine B12 injectie?

  • Methylcobalamine in ons lichaam voorkomt in het bloedplasma en dibencozide met name actief is in lichaamsweefsels en de energiefabriekjes van onze cellen?

  • Vitamine B6 in de actieve vorm (pyridoxal-5-fosfaat (P5P)) door veel mensen beter wordt opgenomen?

  • Vitamine B6 in de actieve vorm niet snel tot stapeling zal leiden?

  • Homocysteïne een ongunstige stof is die niet te hoog mag zijn?

  • B6, B12 en foliumzuur gezamenlijk belangrijk zijn voor een goed homocysteïne gehalte?

  • Juist de actieve vormen van vitamine B6 en B12 belangrijk zijn voor het homocysteïne?

  • Vitamine B6 en B12 van belang zijn voor de normale vorming van rode bloedcellen?

  • Vitamine B6 en foliumzuur van belang zijn voor een goede werking van het zenuwstelsel?

  • Foliumzuur belangrijk is voor vrouwen die zwanger willen worden of zwanger zijn?

Vitamine B6, B12 en foliumzuur zijn drie vitaminen die veel overeenkomsten hebben:

  1. Ze gaan makkelijk verloren zodra voedingsmiddelen die deze vitaminen bevatten gekookt, gebakken, gefrituurd of gepasteuriseerd worden.

  2. Ze zijn erg gevoelig voor licht. Dit zorgt er ook voor dat veel van deze vitaminen verloren gaan.

  3. Doordat ons voedingspatroon weinig rauwe, verse en onbewerkte voedingsmiddelen bevat zijn tekorten aan deze vitaminen meer regel dan uitzondering.

Tekorten aan vitamine B6, B12 en foliumzuur worden versterkt door een voedingspatroon dat veel geraffineerde koolhydraten bevat, zoals suikers, witte rijst, witte pasta en witmeel. Naast voeding is er een aantal andere factoren dat tekorten in de hand werkt:

  • Het gebruik van de anticonceptiepil en medicijnen zoals barbituraten (centraal zenuwstelsel), maagzuurremmers, anti-epileptica, methotrexaat (ontstekingsremmmer, afweersysteem onderdrukker) en biguanides (glucoseproductieremmers)

  • Roken

  • Veranderde maagfunctie

  • Stress-situaties

Hoewel bij een tekort aan één van de B-vitaminen geldt dat het beter is om alle B-vitaminen te supplementeren, geldt dit niet voor dit trio. Deze drie vitaminen werken zeer nauw met elkaar samen en zijn betrokken bij ruim 80 processen in ons lichaam. In de volgende processen spelen ze een cruciale rol:

  1. Homocysteïne stofwisseling: een goed homocysteïne gehalte is belangrijk voor hart en bloedvaten, voor de bloeddruk, de doorbloeding en het behoud van een verantwoord cholesterolgehalte.

  2. Hersenstofwisseling: belangrijk voor het geheugen, de slaapfunctie en voor een goede gemoedstoestand.

  3. De ontgifting in de lever.

  4. De regulatie van de darmbeweging.

  5. DNA

Andere processen waarbij vitamine B6, B12 en foliumzuur een sleutelrol spelen zijn:

  1. De hormoonhuishouding (menstruatie, overgang)

Gebruik: beginnen op circa de 7de dag van de menstruatiecyclus en doorgaan tot en met de eerste dagen van de menstruatie

  2. Conceptie/zwangerschap

Gebruik: minimaal 4 weken voor conceptie en de eerste 8 tot 12 weken na bevruchting