Vetzuren

Wist u dat over? 

Wist u dat..?

Informatie

Visvetzuren recht uit de zee

  • Omega-3 vetzuren van nature voorkomen in vette vis, zoals zalm, makreel, haring en ansjovis?

  • De meeste mensen de aanbevolen twee porties (vette) vis per week niet binnenkrijgen?

  • Visoliecapsules ook rijk zijn aan omega-3 vetzuren? Deze kunnen dus ter aanvulling op de voeding worden gebruikt, bijvoorbeeld als je niet genoeg vette vis eet.

  • Omega-3 visoliecapsules het best tijdens de hoofdmaaltijd kunnen worden ingenomen?

  • Visolie van nature een zogenaamde triglyceriden vorm heeft? En dat deze beter wordt opgenomen?

  • Dat een triglyceride visolie niet meer dan 30% EPA en DHA kan bevatten?

  • Een visolie met 18% EPA en 12% DHA (totaal 30%) het meest natuurlijk is?

  • Omega-3 vetzuren essentieel zijn en ons lichaam ze zelf niet kan aanmaken? Hiervoor zijn we dus afhankelijk van onze voeding of een visolie supplement.

  • Omega-3 vetzuren belangrijk zijn voor een gezond cholesterolgehalte, een gezonde bloeddruk en voor het hart?

  • Een voedingspatroon rijk aan omega-3 vetzuren leidt tot vloeibare celwanden? Hierdoor kunnen voedingsstoffen beter in de cel worden opgenomen en afvalstoffen makkelijker worden afgevoerd.

  • Een droge huid en dof haar kunnen duiden op een onvoldoende inname van omega-3 vetzuren?

  • De twee belangrijkste omega-3 vetzuren EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosahexaeenzuur) zijn?

  • DHA ook belangrijk is voor het gezichtsvermogen en EPA juist ontstekingsremmende eigenschappen heeft?

  • Met name het vetzuur DHA belangrijk is voor een goede hersenwerking en ontwikkeling van de hersenen?

  • Het ook belangrijk is te letten op de balans tussen omega-3 en omega-6 vetzuren?

  • De optimale verhouding tussen omega-6 en omega-3 vetzuren ligt tussen de 1:1 en 5:1?

  • Het Westers dieet vaak 15 keer (of zelfs nog meer) omega-6 bevat ten opzichte van omega-3 vetzuren?

  • Het gebruiken van een hoge dosering omega-3 de balans tussen omega-6 en omega-3 vetzuren in ongeveer 120 dagen terug in evenwicht kan brengen?

  • Bij een hoge inname van omega-3 vetzuren extra vitamine E moet worden ingenomen om de vetzuren te beschermen tegen oxidatie?

  • Vooral plantaardige oliën rijk zijn aan omega-6 vetzuren?

Olie uit vette vis (makreel, sardien, haring) is rijk aan zogenaamde omega-3 vetzuren, die onmisbaar zijn voor ons lichaam. In de westerse voeding komen deze gezonde vetten maar weinig voor. Omega-3 vetzuren zijn belangrijk voor het hart, gezonde cellen en hersenen. Ze houden bovendien de bloedvaten schoon en soepel. In een cholesterolverlagend dieet mogen omega-3 vetzuren niet ontbreken.

Bij de ongeboren vrucht en pasgeborene is voldoende inname van omega-3 vetzuren door de moeder belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen van het kind. Daarnaast zijn omega-3 vetzuren belangrijk voor de hormoonhuishouding op het vlak van de eicosanoïden. Dat is vooral gunstig voor de gewrichten, de huid en de darmen.

Visoliesupplementen worden over het algemeen aangeboden in drie vormen:

Het dichts bij de natuur. De eerste is de vorm waarin visvetzuren van nature in vis voorkomen: de natuurlijke triglyceriden. Hierdoor zal de hoeveelheid (concentratie) EPA/DHA in een product met natuurlijke triglyceriden niet boven de 30% uitkomen. Deze producten bevatten 1.000 mg visolie waarvan 180 mg EPA en 120 mg DHA. Dit is de vorm zoals die is verwerkt in New Care Visolie; het dichts bij de natuur dus.

De bewerkte vorm. Bij de tweede vorm wordt de natuurlijke concentratie EPA en DHA door een bewerkingsstap verhoogd. Belangrijk is te beseffen dat het hierbij om een bewerkte vorm gaat en dat dit niet hetzelfde is als de vorm, zoals die van nature in vis voorkomt. Hieronder vallen visolie capsules die een andere verhouding EPA en DHA bevatten.

De herverdeelde vorm. Bij de derde vorm wordt de tweede vorm verder bewerkt waardoor opnieuw de eerste vorm ontstaat. Door deze extra bewerkingsstap worden hoog gedoseerde EPA en DHA-producten verkregen. Dit zijn de capsules met een verhouding EPA en DHA die overeenkomt met de verhouding zoals die in de natuur voorkomt. Echter, met een extra bewerkingsstap zijn meer EPA en DHA ketens verkregen ten opzichte van de natuurlijke vorm.