Vitamine C

Wist u dat over? 

Wist u dat..?
  • Veel mensen van mening zijn dat ze in de zomer hun multivitamine en vitamine C tablet niet hoeven in te nemen, omdat ze dan toch veel meer fruit eten?

  • Dit niet zo hoeft te zijn, omdat de behoefte aan deze stoffen in de zomer verhoogd kan zijn door bijvoorbeeld vliegreizen, barbecueën en zonnebaden?

  • Bij barbecueën de zwart verbrande stukjes vlees zorgen voor de vorming van nitrosaminen? Dit zijn vrije radicalen die gedeeltelijk door het lichaam kunnen worden uitgescheiden wanneer ons lichaam voldoende vitamine C tot zijn beschikking heeft.

  • U vlees beter na het bakken kunt kruiden, omdat met name de combinatie van zout en verhitting van vlees veel nitrosaminen veroorzaakt?

  • Het dus een goede gewoonte zou zijn, om bij het barbecueën een vitamine C tablet in te nemen?

  • De behoefte aan vitamine C voor onze huid in de zomer ook verhoogd kan zijn ten opzichte van andere jaargetijden? Vitamine C beschermt onze huid tegen de invloed van vrije radicalen door zonnestralen. Dit is belangrijk voor de stevigheid van onze huid en houdt de huid in goede conditie.

  • Vitamine C de belangrijkste beschermer van collageen is? Alleen bij voldoende vitamine C kan bindweefsel goed in stand worden gehouden.

  • Dat veel mensen denken dat sinaasappels de beste vitamine C bron zijn?

  • Dat er zeer veel voedingsmiddelen zijn die veel meer vitamine C bevatten dan sinaasappels? Bijvoorbeeld bessen, rozenbottels, aardbeien, kiwi’s en groenten zoals paprika, broccoli en koolsoorten.

Vitamine C: meer dan alleen een Weerstandsvitamine

Het belang van Vitamine C

Standaard Extra Vitamine C

Een voedingssupplement verzekert voldoende inname

Zuur versus ontzuurd

Vitamine C is de meest bekende vitamine. Vitamine C is niet alleen belangrijk voor de weerstand, maar ook voor bindweefsels, de bloedvaten, de botten en de tanden. Bovendien heeft vitamine C invloed als antioxidant. Antioxidanten beschermen ons lichaam tegen de invloed van vrije radicalen. Hiermee zijn antioxidanten belangrijk voor het behoud van gezonde cellen en weefsels.

itamine C of ascorbinezuur, wordt op veel plaatsen in het lichaam aangetroffen, in het bloedplasma, in de witte bloedlichaampjes en in het bindweefsel (het steunweefsel van onze organen). Vitamine C speelt een rol in onze afweer en in het maken van enkele hormonen. Daarnaast zorgt het voor de vorming van onze botten (samen met andere vitaminen en mineralen). Het bevordert de opname van ijzer uit de voeding en werkt bezuinigend op de behoefte aan B-vitaminen en vitamine A en E. De omzetting van foliumzuur in zijn actieve vorm hangt ook af van vitamine C. Ascorbinezuur is verder betrokken bij het goede verloop van veel reacties in het lichaam. Vanwege de antioxidantwerking is vitamine C bijvoorbeeld belangrijk voor het hart en de bloedvaten. Overal waar een snelle groei van weefsels en een verhoogde stofwisseling optreedt, zoals bijvoorbeeld bij zwangerschap en intensieve sporttraining, kan de behoefte aan vitamine C verhoogd zijn. Een tekort aan vitamine C kan dan van invloed zijn op de gewrichten, de weerstand, de slaapfunctie en het energieniveau.

Bijna iedereen weet dat vitamine C vooral in groenten en fruit zit. Samen levert dit ongeveer de helft van de vitamine C die we in Nederland gemiddeld via onze voeding binnenkrijgen. Ook vruchtensap (vooral sinaasappelsap) en (vooral nieuwe) aardappelen leveren een bijdrage aan onze vitamine C voorziening. 

Het advies standaard vitamine C te gebruiken is gebaseerd op een aantal argumenten:

  • Vitamine C speelt een essentiële rol in ons lichaam en is bij honderden biochemische processen betrokken. Globaal kan men zeggen dat vitamine C een belangrijk antioxidant is en dus beschermt tegen vrije radicalen en dat vitamine C een belangrijke rol speelt in de lichaamsafweer. Zodoende is inname van vitamine C belangrijk voor het behoud van onze gezondheid.

  • Duizenden generaties geleden verloren onze voorouders het vermogen om in de lever suiker om te zetten in vitamine C. Dit betekent dus dat de mens zelf geen vitamine C kan aanmaken. De meeste diersoorten bezitten dit vermogen nog wel: met behulp van daartoe bestemde enzymen produceren ze dagelijks, omgerekend naar menselijk lichaamsgewicht, 1 tot 20 gram van deze voor het organisme onmisbare nutriënt. Mensen zijn voor hun vitamine C voorziening volledig aangewezen op de voeding.

Het advies standaard vitamine C te gebruiken is gebaseerd op een aantal argumenten:

  • Vitamine C speelt een essentiële rol in ons lichaam en is bij honderden biochemische processen betrokken. Globaal kan men zeggen dat vitamine C een belangrijk antioxidant is en dus beschermt tegen vrije radicalen en dat vitamine C een belangrijke rol speelt in de lichaamsafweer. Zodoende is inname van vitamine C belangrijk voor het behoud van onze gezondheid.

  • Duizenden generaties geleden verloren onze voorouders het vermogen om in de lever suiker om te zetten in vitamine C. Dit betekent dus dat de mens zelf geen vitamine C kan aanmaken. De meeste diersoorten bezitten dit vermogen nog wel: met behulp van daartoe bestemde enzymen produceren ze dagelijks, omgerekend naar menselijk lichaamsgewicht, 1 tot 20 gram van deze voor het organisme onmisbare nutriënt. Mensen zijn voor hun vitamine C voorziening volledig aangewezen op de voeding.

Vitamine C bestaat in meerdere vormen. De meest gebruikte is de ‘zure’ vorm (ascorbinezuur). Vitamine C is daarnaast ook beschikbaar in ontzuurde vorm, als ascorbatencomplex