Botten

Wist u dat over? 

Wist u dat..?

  • Voldoende calcium heel belangrijk is voor onze botten?

  • Voldoende calcium en magnesium voor bijna alle processen in ons lichaam belangrijk zijn?

  • Calcium en magnesium ook de meest voorkomende mineralen in ons lichaam zijn?

  • Met name calcium erg belangrijk is voor een het behoud van een goede zuur/base balans (PH)?

  • De zuurgraad van ons bloed, uitgedrukt in de PH-waarde, afhankelijk is van een evenwicht tussen zure en basische stoffen?

  • Alle processen in ons lichaam afhankelijk zijn van enzymen die alleen kunnen werken als de PH-waarde goed is?

  • Ons lichaam er daarom alles aan zal doen om de PH goed te houden door calcium uit zijn opslag plaats te onttrekken, bijvoorbeeld in geval van stress-situaties, medicijngebruik of teveel verzurende voeding?

  • Deze onttrekking van calcium aan de botten tijdelijk niet erg is, maar dat langdurige onttrekking van calcium van invloed kan zijn op de gezondheid van onze botten?

  • Een goed evenwicht tussen zuren en basen niet alleen belangrijk is voor onze botten, maar bijvoorbeeld ook voor de energiehuishouding, het hart, de gewrichten en ons zenuwstelsel?

  • Er in Nederland tekorten aan mineralen kunnen ontstaan door ondermeer de verarming van onze bodem en de teelt- en opslagmethoden van voeding?

  • Wij calcium alleen in onze botten kunnen opslaan wanneer ook voldoende vitamine D en andere mineralen/sporenelementen beschikbaar zijn?

  • Een groot deel van de Nederlanders een tekort heeft aan vitamine D door het geringe aantal zonuren in Nederland?

  • Slechts een paar procent van onze vitamine D behoefte uit onze voeding kan worden gehaald en dat de rest uit de zon en bij gebrek aan zon uit een voedingssupplement moet worden gehaald?

  • Dat onze botgezondheid niet eenvoudig wordt bepaald door calcium, maar dat ook heel veel andere vitaminen, mineralen en sporenelementen betrokken zijn bij de bothuishouding?

  • U daarom beter kunt kiezen voor een uitgebreid supplement met zoveel mogelijk mineralen/sporenelementen?

  • Alle mineralen een soort transportstof nodig hebben voor de uiteindelijke opname in ons lichaam, zodat ze hun functie kunnen uitoefenen?

  • De vorm van mineralen zoals ze in de natuur voorkomen, zoals bijvoorbeeld in oesterschelpen en brandnetels, zeer goed opneembare vormen zijn? Deze vormen bevatten meteen ook heel veel andere mineralen en sporenelementen.

  • Beweging een must is voor het behoud van gezonde botten?

  • Wandelen bijvoorbeeld veel belangrijker is dan fietsen of zwemmen? Dit heeft te maken met de druk die er op de botmassa ontstaat door wandelen. Bij fietsen of zwemmen is deze druk er niet en dat maakt deze beweging, voor het behoud van gezonde en sterke botten, minder effectief.

  • Calcium en magnesium bijna altijd samenwerken?

  • Calcium het mineraal is dat voor aanspanning van al onze spieren zorgt?

  • Magnesium het mineraal is dat voor ontspanning van de spieren zorgt?

  • Elke spier (dus ook onze hartspier) voldoende calcium en magnesium nodig heeft, omdat aan- en ontspanning van spieren altijd aan elkaar gekoppeld zijn?

  • Onze hartspier 24 uur per dag de beschikking moet hebben over voldoende mineralen? Ons hart is immers een spier die 24 uur per dag arbeid moet verrichten en hiervoor zijn veel mineralen nodig.

  • Voor de gezondheid van onze spieren de balans tussen calcium en magnesium zeer belangrijk is?

  • Witte wolkjes in de nagels meestal geen calcium maar een zink tekort zijn?

  • Er veel vormen van vitamine K zijn, maar dat vitamine K2 de beste papieren lijkt te hebben als het gaat om ons hart en onze bloedvaten, maar zeker ook in het geval van onze botten?

  • Mineralen in hun taak om een gezonde botmassa op te bouwen worden geholpen door vitamine K2?

Voedingsadvies voor de botten: Een goed zuur/base evenwicht

Een goede PH-waarde is belangrijk om ervoor te zorgen dat voldoende calcium en magnesium voor onze botten beschikbaar is. Voor een goede PH-waarde is het onderscheid tussen basische en zuurvormende voeding essentieel. Om het evenwicht tussen zuren en basen, en dus de PH-waarde, goed te houden, wordt geadviseerd om 70% basisch en 30% zuurvormend te eten. Hieronder volgt een schematische indeling van voeding naar ’zuren en basen’.

In ruime tot zeer ruime mate te gebruiken:
  • groenten en fruit

  • koudgeperste oliën, noten, zaden, noten- en zadenpasta’s

  • magnesiumrijke voedingsmiddelen, zoals amandelen, cashewnoten, doperwten en tuinbonen

  • goed opneembare calciumrijke voedingsmiddelen (amandelen, tempé, vijgen, tahin, sesamzaad, hazelnoten, pistachenoten, sinaasappels, haring en olijven)

  • boriumrijke voedingsmiddelen (noten, kokos, kurkuma, komijn en gedroogde peterselie)

  • volkoren producten

  • zure melkproducten (yoghurt, biogarde, karnemelk, melkwei)

  • goede vetten, bijvoorbeeld olijfolie, lijnzaad, lijnzaadolie, noten, zaden en vette vis

Tot een minimum te beperken:
  • dierlijke eiwitten

  • koffie of andere cafeïne houdende dranken (zwarte thee, cola en cacao)

  • alcoholische dranken

  • fosfaatrijke voeding (vleeswaren, frisdranken, conserveringsmiddelen, blikgroenten, kant- en klaarmaaltijden/sauzen, melkpoeder en smeerkaas)

  • suikers en ook de ‘verborgen’ suikers in frisdrank, koekjes en tussendoortjes

  • oxaalzuur in groenten, zoals rabarber, spinazie en postelein

  • cola

  • geraffineerde producten, zoals witte suiker, witmeel producten en keukenzout

  • zout en kant-en-klaar producten en maaltijden

  • melk

Bron: Rineke Dijkinga, Weten van (H)eerlijk Eten