top of page

Gezond de feestdagen door!

Ik ben Nina Wind en sinds de zomer werkzaam bij Rozemarijn & Thijm. Voortaan schrijf ik maandelijks een blog op de site van Rozemarijn & Thijm! Dit blog staat volledig in het teken van de feestdagen. Zo is het morgen al Sinterklaas en voor we het weten Kerst en Oud op Nieuw! Natuurlijk gaan deze dagen niet voorbij zonder al het lekkere eten en waarschijnlijk ook de nodige glaasjes alcohol. Met deze 4 tips kom je zo gezond mogelijk de feestdagen door!



1. Luister naar je lichaam en eet niet meer dan dat je normaal zou doen

We kennen het allemaal wel: urenlang tafelen tijdens het (Kerst)diner en maar blijven eten omdat het zo lekker is. Heel gezellig natuurlijk, maar hierdoor eet je meestal wel te veel, met als gevolg een opgeblazen buik of suf gevoel. Door goed te kauwen en écht te genieten van je eten, zul je beter voelen wanneer je ook echt vol zit en kun je langer van de avond genieten!


2. Ga naar buiten voor een wandeling!

Na al dat tafelen en borrelen zal een lekkere wandeling wonderen doen. Zo kun je even een frisse neus halen en je benen strekken. Ook heeft wandelen op nuchtere maag, bijvoorbeeld vóór het Kerstonbijt, veel positieve effecten. Zo is het goed voor je vetverbranding én maak je BDNF aan, een belangrijke bouwsteen die je nodig hebt voor de aanmaak van nieuwe hersencellen! Genoeg redenen om er even op uit te gaan voordat je bij het Kerstonbijt aansluit dus.


3. Denk aan de juiste suppletie

Tijdens de drukte van de feestdagen kan ons lichaam wel wat extra ondersteuning gebruiken. Zo kunnen sommige supplementen de spijsvertering ondersteunen, wat wel eens fijn kan zijn na zwaar tafelen. Een mooi voorbeeld hiervan is de MetaDigest van Metagenics. Deze ondersteunt de vertering op een snelle en natuurlijke manier, vanwege de gemberwortel en verteringsenzymen. Vitamine D en Zink versterken het immuunsysteem, dat waarschijnlijk ook wel wat ondersteuning kan gebruiken na het ongezonde eten en de alcohol.


4. Geniet!

Natuurlijk is het beter om ook tijdens de feestdagen aan gezonde voeding, genoeg beweging en de juiste supplementen te denken. Maar het is nóg belangrijker om te genieten, of dat nu met familie, vrienden of alleen is. Daarom heb ik hieronder nog een recept voor een feestelijk toetje toegevoegd. Ik wens jullie alvast hele fijne feestdagen en een gezond 2023!


Recept: luchtige chocolademousse

Dit heb je nodig:

- 2 rijpe avocado’s

- 25 gram cacaopoeder

- 75 gram pure chocolade

- 150 ml kokosmelk


Zo bereid je het:

1. Smelt 50 gr pure chocolade au bain-marie.

2. Verwijder de schil en de pit van de avocado’s en snijd ze in grove stukken. Doe 150 ml kokosmelk in je blender en voeg de avocado, de cacao en de gesmolten chocolade toe.

3. Voeg naar wens agavesiroop toe.

4. Blend dit tot een gladde mousse. Roer het tussentijds even door, zodat er geen stukjes achterblijven.

5. Verdeel de chocolade avocado mousse over 4 kleine (of 3 wat grotere) glaasjes en zet ze in de koelkast. Laat ze minimaal 4 uur (maar het liefst een hele nacht) opstijven.

6. Geniet van je feestelijke toetje!


Bronnen

Aranow, C. (2011). Vitamin D and the Immune System.

Gareth E. Wallis, J. T. (2018). Is exercise best served on an empty stomach?

Shintaro Hojyo, T. F. (2016). Roles of Zinc Signaling in the Immune System.





Comments


Aanbevolen Posts
Recente Posts
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Instagram Social Icon
bottom of page