top of page

De zin en onzin van goede voornemens

Ten eerste wil ik jullie allemaal een heel warm en gezond 2023 wensen! Aangezien het nieuwe jaar vaak gepaard gaat met goede voornemens leek het mij leuk hier een blog over te schrijven! Vaak willen mensen in het nieuwe jaar gezonder gaan eten, meer gaan sporten of het minder druk hebben. Persoonlijk geloof ik niet zo in goede voornemens. Waarom zou je dit in het nieuwe jaar wel kunnen, maar nu niet? Hetzelfde gedrag resulteert immers in hetzelfde resultaat. Daarom deel ik 4 tips die je helpen om je doelen met kleine stapjes te behalen!

Ga voor 1% verbetering iedere dag

Zelf heb ik door het jaar heen natuurlijk ook doelen of bepaalde dingen die ik wil veranderen. Dit probeer ik door het iedere dag 1% beter te doen, zo ga je iedere maand toch 30% vooruit. Bijvoorbeeld door iedere ochtend te beginnen met een glas water. De dag erna zorg je dat je eerst daglicht ziet, voordat je een beeldscherm ziet enzovoorts.


Houd het in ieder geval 30 dagen vol

Je hersenen hebben tussen de 30 en 60 dagen nodig om nieuwe gewoontes aan te leren. Bijvoorbeeld als je wilt stoppen met snoepen of juist iedere dag je supplementen wilt nemen. Houd dit dan in ieder geval 30 dagen vol, daarna is de gewoonte geïntegreerd in je leven en voer je hem waarschijnlijk uit zonder erbij na te denken!


Zoek naar een manier die bij jou past

Vaak begin je impulsief aan een goed voornemen, op een manier die niet lang vol te houden is. Bijvoorbeeld wanneer je een paar kilo af wilt vallen en jezelf vervolgens een veel te strikt dieet oplegt. Dit houd je waarschijnlijk een paar weken vol en dan val je weer terug in oude gewoontes. Kijk dan ook welke voeding en suppletie jouw lichaam nodig heeft en denk na over een meer duurzame manier waarop je hieraan kunt voldoen, zodat je het wel volhoudt.


Rust, reinheid, regelmaat.

Ik hoorde deze wijze woorden voor het eerst van mijn tante. Deze 3 R’s worden vooral gebruikt bij de opvoeding van kinderen, maar ik denk dat ze in iedere levensfase van toepassing zijn. Zo zit je beter in je vel als je voldoende slaapt, eventueel mediteert en de juiste supplementen neemt om ook je mentale gezondheid te ondersteunen. Onder reinheid versta ik het goed zorgen voor jezelf. Met gezonde voeding en goede persoonlijke verzorging, beiden het liefst zo natuurlijk mogelijk. Tot slot vind ik regelmaat ook ontzettend belangrijk. Op dezelfde tijd opstaan en weer naar bed gaan doet veel goeds voor je biologische klok en je circadiaanse ritme.


Ik hoop dat jullie al je doelen mogen behalen dit jaar en wensen uitkomen. In ieder geval veel succes!


Groetjes,

Nina



Comments


Aanbevolen Posts
Recente Posts
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Instagram Social Icon
bottom of page