Vermoeidheid en stress

Advies.

Een natuurlijke aanpak

Veel mensen kampen met vermoeidheidsklachten. Vermoeidheid kan ontstaan door slaaptekort of door overmatige inspanning, maar het kan ook een gevolg zijn van een veranderende hormoonhuishouding of van een ziekte, aandoening of afwijking (bijvoorbeeld aan de schildklier). Ook tekorten in de voeding of psychische factoren zoals stress kunnen leiden tot vermoeidheidsklachten. Voor een goede aanpak van de vermoeidheid is het belangrijk om de oorzaak op te sporen en deze, waar mogelijk, te bestrijden.

Voedingsadviezen
Lichamelijke vermoeidheid

Het co-enzym Q-10 speelt een belangrijke rol bij de normale energieproductie. Klinisch onderzoek heeft aangetoond dat deze stof een positief effect kan hebben in situaties waarin de energieproductie is verstoord. Q-10 is een stof die in vrije vorm moeilijk uit de darm kan worden opgenomen. Zoals alle vetoplosbare stoffen heeft Q-10 in de vrije vorm vetten uit de voeding nodig als "drager" voor opname. Dit is de reden dat Q-10 vaak reeds in olie opgelost wordt. Nieuwere toedieningsvormen (nutri-nano) bevatten Q-10 in de vorm van kleine micellen, die direct uit de darmen kunnen worden opgenomen. Deze vorm van Q-10-supplementen is 3.1 maal beter opneembaar dan Q-10 in de droge (kristallijne) vorm, en twee maal beter opneembaar dan Q-10 in oliehoudende softgels.

Diverse onderzoeken hebben de waarde van het kruid rhodiola rosea voor sporters aangetoond: verbetering van het uithoudingsvermogen en een sneller herstel, zonder bijwerkingen. Vergelijkend onderzoek met rhodiola en anabole steroïden liet gelijkwaardige uitkomsten zien, waarbij rhodiola uiteraard niet de negatieve bijwerkingen had. Daarnaast toont onderzoek aan dat de spier/vet ratio verbetert, zowel het hemoglobine als het rode bloedlichaampjes gehalte (transporteurs van zuurstof) in het bloed stijgt, terwijl urinezuur en melkzuur verminderen.

Rhodiola, de ginseng van de 21e eeuw
L-Theanine

Groene thee wordt al heel lang als rustgevende drank beschouwd. Wetenschappers veronderstellen dat de rustgevende eigenschappen zijn toe te schrijven aan het aminozuur L-Theanine. Deze stof blijkt de bloed-hersenbarrière te passeren en een stimulerend effect te hebben op de alfa-golven activiteit in de hersenen (een effect dat onder meer door meditatie kan worden bereikt) terwijl het een remmend effect heeft op de bèta-golven (die gepaard gaan met onrust en slapeloosheid).

Theanine blijkt het leervermogen, het geheugen, de stemming en de emotionele balans te ondersteunen. In Japan wordt theanine gebruikt in functionele voedingsmiddelen en voedingssupplementen voor stemmingsverbetering en ontspanning.
Onderzoek heeft aangetoond dat het rustgevende effect van de inname van 150 tot 300 mg L-Theanine 30-40 minuten na inname optreedt. De deelnemers aan dit onderzoek ervaarden bovendien ontspanning, gepaard gaande met mentale alertheid, dus zonder sufheid of slaperigheid.

Door zijn snelle werking is L-Theanine uitermate geschikt voor personen die alleen op bepaalde momenten een natuurlijk rustgevend effect willen bereiken. De blijvende alertheid maakt deze stof een goede keuze bij bijvoorbeeld examens of andere mentale inspanningen die gepaard gaan met geestelijke stress. De aangeraden dosering L-Theanine is 300 mg per dag. De effecten kunnen 8 tot 12 uur aanhouden.

Samenvatting en advies

Om het lichaam zo goed mogelijk te wapenen, vormt een zo volwaardig mogelijke voeding het uitgangspunt. Denk hierbij aan gevarieerde voeding met verse producten, meer (meervou-dig) onverzadigde vetten en voldoende vezelstoffen, vitaminen, mineralen en anti-oxidanten. Vermijd witte bloemproducten, suikers,  overmaat aan alcohol, verzadigde vetten en koffie.

Het van oorsprong Russische kruid Rhodiola rosea wordt al meer dan drieduizend jaar in de Europese en Aziatische traditionele geneeskunde toegepast, voornamelijk als algemeen aansterkend middel. Rhodiola werkt als adaptogeen; een middel dat lichaam en geest zich laat aanpassen aan extreme situaties. Van alle adaptogene kruiden is Rhodiola degene met de meest brede werking en past het typisch bij de overbelaste (westerse) mens van deze tijd.

Rhodiola kan de hormonale reacties op stress van het lichaam reguleren; niet alleen door invloed op de bijnieren, maar ook via de hersenen (hypothalamus), van waaruit de eigenlijke reactie op stress begint. Rhodiola zorgt er voor dat in een situatie van stress een veel kleinere belasting plaatsvindt van de bloedsuikerspiegel, het immuunsysteem, de spijsvertering, hormoonhuishouding, de bloeddruk en alle andere systemen in het lichaam. Kortom: een betere anti-stressrespons.

Onderzoek waarbij deelnemers Rhodiola extract kregen, resulteerde in vermindering van algemene zwakte, minder uitputting in de ochtend en minder slaperigheid overdag, zonder enige bijwerking. De slaap verbeterde bij 67% van de deelnemers die normaal gesproken kampten met slaapstoornissen zoals inslaapproblemen en onrustige slaap.

Onderzoeken over de hele wereld met zwemmers, skiërs en andere atleten hebben de waarde van Rhodiola als adaptogeen aangetoond: verbetering van het uithoudingsvermogen en een sneller herstel, zonder bijwerkingen. Het inname advies voor Rhodiola is, afhankelijk van de klachten, 1-3 capsules. Let er hierbij op dat u een gestandaardiseerd extract gebruikt. Standaardisatie betekent dat het product altijd een zelfde hoeveelheid van de werkzame stoffen bevat en u geen rekening hoeft te houden met natuurlijke schommelingen. Een constante effectiviteit is hiermee gegarandeerd.

Vermoeidheid kent vele oorzaken. In veel gevallen is stress een belangrijke factor bij het ontstaan van vermoeidheidsklachten. Een volwaardige voeding, ondersteuning van de spijsvertering en aanvulling van de voeding met een goede, brede multi (met B-complex!), is in alle gevallen aan te raden. Q-10 kan de lichaamsenergie ondersteunen. De algemene anti-stressrespons kan met het kruid Rhodiola worden verbeterd, waardoor er minder belasting van het lichaam en de geest plaatsvindt en vermoeidheidsklachten kunnen verminderen. L-Theanine uit groene thee is uitermate geschikt voor personen die alleen op bepaalde momenten een natuurlijk rustgevend effect willen bereiken.

Voor meer informatie over vermoeidheid en het gebruik van bepaalde voedingsstoffen  kunt u zich wenden tot onze medewerkers of stuur een mail naar advies[@]rozemarijnenthijm.nl

 

Deze tekst downloaden of uitprinten? Klik op de PDF button. 


Rozemarijn & Thijm verklaart dat de tekst zorgvuldig en naar beste weten is samengesteld. Rozemarijn & Thijm kan echter geenzins instaan voor de volledigheid van de tekst of eventuele fouten. Rozemarijn & Thijm aanvaard dan ook geen enkel aansprakelijkheid voor schade, van welke aard dan ook, die het gevolg is van handelingen en/of beslissingen, gebasseerd op de inhoud van deze tekst(en)