Zon en huid

Advies.

Voeding als beschermingsfactor, geen leven zonder zonlicht

De warmte en andere stralen waarvan de zon ons voorziet, zijn onmisbaar voor al het leven op aarde. Zonneschijn wordt door velen als positief ervaren; het humeur van de meeste mensen verbetert aanzienlijk als de zon schijnt. Bovendien bevordert zonlicht de aanmaak van vitamine D. Vitamine D speelt een cruciale rol bij de opname van calcium en het inbouwen van mineralen in botweefsel. Omdat slechts een derde van de vitamine D in ons lichaam uit voeding wordt gehaald, is het zeker voor kinderen in de groei, ouderen en mensen met een donkere huid van belang om regelmatig de huid bloot te stellen aan daglicht.

Tot zover de positieve zaken, want, de zon kent immers ook een schaduwzijde. Teveel zonlicht is ongezond, met het oog op een verhoogde kans op huidkanker, rimpelvorming en een verlaging van de weerstand door de aanmaak van vrije radicalen (kleine, uiterst reactieve deeltjes, die schade kunnen aanrichten in het lichaam). Het aantal mensen dat problemen ondervindt na blootstelling aan zonlicht neemt toe. Een aantal voedingsstoffen kan ondersteuning bieden bij het beschermen van de huid.

Bescherming en ondersteuning bij het bruin worden

Indien wij onze huid blootstellen aan zonlicht, vinden reacties in de huid plaats. De huid kleurt donkerder als gevolg van de inwerking van UV stralen op melanine: er wordt pigment gevormd en de huid wordt dikker. Het pigment is een natuurlijke verdediging van het lichaam, een filter die de huid beschermt tegen schadelijke inwerking van het zonlicht.
Voedingsfactoren die de omzetting van melanine in pigment bevorderen zijn vooral carotenoïden. Extra inname van deze voedingsstoffen zorgt voor meer bescherming en snellere bruining.

Zonnebrand

UV stralen worden onderverdeeld in een drietal klassen. De UV-A stralen zijn verantwoordelijk voor de vorming van pigment en bruining. De UV-B stralen veroorzaken roodheid, verbranding van de huid en een vorm van staar. De UV-C stralen doen dit eveneens, maar deze bereiken als gevolg van de filterwerking van de ozonlaag normaal gesproken de aarde niet.


Zonnestralen drogen de huid sterk uit; goede verzorging van de huid na het zonnebaden met een after-sun of huidmelk is altijd aan te raden. Voedingsfactoren die van binnenuit de huid tegen zonnebrand beschermen zijn anti-oxidanten en dan vooral caroteen.

Zonneallergie
Hiertoe kunnen een aantal maatregelen worden genomen:
Anti-oxidanten
Essentiële vetzuren
Rimpelvorming
Huidkanker
Zonnebank

Voor meer informatie over zon, huid en het gebruik van bepaalde voedingsstoffen,  kunt u zich wenden tot onze medewerkers of stuur een mail naar advies[@]rozemarijnenthijm.nl

 

Deze tekst downloaden of uitprinten? Klik op de PDF button.


Rozemarijn & Thijm verklaart dat de tekst zorgvuldig en naar beste weten is samengesteld. Rozemarijn & Thijm kan echter geenzins instaan voor de volledigheid van de tekst of eventuele fouten. Rozemarijn & Thijm aanvaard dan ook geen enkel aansprakelijkheid voor schade, van welke aard dan ook, die het gevolg is van handelingen en/of beslissingen, gebasseerd op de inhoud van deze tekst(en)

Hoe meer zon, hoe meer rimpels. De door de stralen uit het zonlicht ontstane vrije-radicalen tasten de diepere huidlagen aan. Het bindweefsel, voornamelijk de eiwit-structuren in het collageen, zijn gevoelig voor oxidatie, waarbij zogenaamde "cross-linking" optreedt. Deze ongewenste verbindingen verminderen de elasticiteit van het weefsel en doen rimpelvorming ontstaan. Vergelijk het met een elastiekje dat in de zon gelegen heeft; dat heeft geen elasticiteit meer en wordt brokkelig. Caroteen, vitamine C, vitamine E, selenium en de zwavelhoudende aminozuren bieden de meeste bescherming tegen schade aan de onderliggende huidlagen.

Het aantal gevallen van huidkanker neemt de laatste jaren enorm toe. De Nederlandse overheid adviseert tegenwoordig om tussen 11.00 en 15.00 uur niet onbeschermd in de zon te zitten. Een sterk immuunsysteem biedt naar alle waarschijnlijkheid de beste bescherming tegen huidkanker. Naast een gezonde voeding en leefwijze, aanvulling met een multi-vitaminen/mineralencomplex dat rijk is aan anti-oxidanten en/of een anti-oxidantencomplex, bieden caroteen, vitamine C, vitamine E en selenium doorgaans de beste bescherming. Cosmetische preparaten beschermen meestal niet tegen huidkanker.

De hoeveelheid UV-A stralen uit zonnebanken, snelbruiners en turbobruiners kan vele malen hoger zijn dan die afkomstig uit zonlicht. Een goede reden dus om zeer voorzichtig met deze apparaten om te gaan.

Zonneallergie is feitelijk een onjuiste benaming. Zonneallergie is namelijk een reactie van het immuunsysteem in de huid op beschadiging door UV-stralen. Alle symptomen zijn een gevolg van de weefselbeschadiging: een ontstekingsreactie.

Maatregelen tegen zonneallergie dienen er op gericht te zijn het ontstaan van de huidbeschadiging te beperken en/of de reactie van het lichaam op de beschadiging te verminderen.

Anti-oxidanten beschermen de huid tegen beschadiging door vrije radicalen. Deze radicalen ontstaan wanneer de huid wordt blootgesteld aan UV-licht. Onderzoek bij mensen heeft aangetoond dat anti-oxidanten (in het bijzonder bèta-caroteen, lycopeen, vitamine C en vitamine E) de huid beschermen tegen beschadiging door UV-licht. Door inname van extra anti-oxidanten, liefst enige tijd vóór de blootstelling aan zonlicht, kan men de huid beschermen. Anti-oxidanten zijn voor een goede werking altijd afhankelijk van de aanwezigheid van andere anti-oxidanten. Het is daarom niet verwonderlijk dat onderzoeken waarin meerdere anti-oxidanten werden gecombineerd, de beste resultaten lieten zien.

Omega-3 vetzuren uit visolie en het omega-6 vetzuur GLA (gamma-linoleenzuur) kunnen ontstekingsreacties in de huid verminderen. Ontstekingsreacties treden op wanneer weefsel beschadigd raakt, zoals in de huid gebeurt bij overmatige zonblootstelling. Door al voor de blootstelling aan zonlicht te beginnen met inname van extra essentiële vetzuren nemen de hoeveelheden hiervan in de huid toe, waardoor de ontstekingsreactie die wij kennen als zonne-allergie vermindert.

Omdat inname van extra essentiële vetzuren de behoefte aan anti-oxidanten vergroot, dienen deze altijd gecombineerd te worden ingenomen. Bijvoorbeeld door combinatie met een breed samengesteld, hoog gedoseerd multi-vitaminen/mineralen complex of anti-oxidantencomplex.