Sport.

Bij Rozemarijn en Thijm vindt je een groot assortiment aan sportvoeding, sportverzorgingsproducten en sportsupplementen. 

Hieronder tekst en uitleg over sportvoeding
Advies:

• Als basis altijd een multivitamine High power multi:
Geen coating, dus makkelijk opneembaar en geeft meer energie. Eventueel extra anti-oxidanten.
 
• Shakes koolhydraten/eiwitten als basis bij de voeding
Inname: 2x per dag NA de maaltijd (het beste) met water ( of magere melk )
Vraag aan klant: wil je zwaarder worden
 JA: (mager of in groei) koolhydraten     bijkomen - energie
 NEE: (te zwaar): eiwitten     spiergroei – herstel
 (Eventueel erbij fatburners )

• Aminozuren: zijn de bouwstenen van eiwitten.
Sport – rekt spieren uit – breekt spierweefsel af – lichaam herstelt zich (vandaar geen 7 dagen per week trainen). 
Door de inname van aminozuren reduceer je de afbraak van spierweefsel, waardoor sneller herstel en betere, snellere opbouw van spiermassa mogelijk is. Door inname van aminozuren breekt het lichaam minder spierweefsel af, waardoor ook een betere opbouw van spieren ontstaat. Dus sneller gespierder!
(Ook voor mensen met spierdystrofie is dit te adviseren i.c.m. MSM)

Inname aminozuren:
• Alleen innemen met water.
• Alleen op de dagen dat men sport (dus niet zoals op de verpakking ook tijdens rustdagen)
• Direct voor en vooral direct NA de training (binnen een half uur) 2-3 tabletten.

Proteïne (eiwitten)

Eiwitten dienen als bron van energie bij sporters, daarnaast beschermen zij de spieren tegen de inbraak van cortisone, omdat er dan voldoende eiwit in het bloed aanwezig is.
Voor het herstel zijn ze onontbeerlijk. Spieren zijn opgebouwd uit eiwitten, en spierbeschadigingen kunnen ‘gerepareerd’ worden met deze eiwitten.

Whey-proteïne   : meest zuivere vorm, geen lactose en het best opneembaar

Aminozuren

Aminozuren zijn zeer belangrijk voor sporters: zij zijn onmisbaar bij herstel en aanmaak van nieuw spierweefsel. Het zijn de bouwstenen voor de spieren.
Ze zijn zelfs zo belangrijk, dat bij het ontbreken van 1 aminozuur de spieraanmaak nihil is.
 
Er zijn 2 producten.
B.C.C.A. : de acht essentiële aminozuren hoog gedoseerd, indien 1 hiervan ontbreekt is de spieraanmaak nihil. Toepassing: herstel.
B.B.A. : een complex van alle aminozuren, lager gedoseerd maar bevat alle aminozuren. Toepassing: herstel, bij niet volledige voeding.

Creatine

De enige opslabare vorm van directe energie, voorloper van A.T.P. (Adenosin trifosfaat). Voor iedere spierbeweging is energie nodig, voor de spieren is dit A.T.P. Deze stof wordt door het lichaam zelf geproduceerd in de bijnieren. Bij zware inspanningen kan het lichaam de productie niet bijbenen en worden de reserves aangesproken (creatine). A.T.P. kan namelijk niet of nauwelijks worden opgeslagen in de spieren.
Bij fysiek zwaardere en langere belasting raakt het lichaam ook door de creatine reserves heen, gevolg is een veel mindere prestatie. Door extra creatine te verstrekken aan het lichaam verbetert de prestatie vrijwel direct.

Toepassing

Energietoename op spierniveau. Verkorten herstelperiode voor zowel sporters als patiënten die herstellende zijn.

Voor alle sporters die over meer energie willen beschikken op spierniveau. Ook niet-sporters of recreatiesporters. Dus ook voor mensen die een vermoeid lichaam hebben. Voor een goed advies luisteren of de klachten geestelijk of lichamelijk zijn. Creatine werkt alleen lichamelijk.


Verkorten van de herstelperiode. Doordat het lichaam over voldoende energie beschikt, hoeft het lichaam niet zo diep te gaan, waardoor het herstel korter is. Verkrijgbaar in poeder en tablet.

Zin en onzin over creatine

Creatine is een lichaamseigen stof, dus in beginsel niet gevaarlijk. Ten hoogste 3 maanden gebruiken, daarna 1 maand niet gebruiken (anders gevaar voor lichaamseigen productie). Ten hoogste 3-5 gram per dag (alleen op trainingsdagen), meer verbruik je niet en sla je ook niet op. (Bij hogere doseringen belast je het lichaam met de uitscheiding ervan via de nieren; dit is tevens zonde van het geld.)

Creatine wordt alleen verbruikt bij een meer dan gemiddelde inspanning door het lichaam.
Creatine werkt in een paar uur, oplaaddosering is niet nodig.
Creatine wordt gewonnen uit vis en vlees, bij voorkeur uit vis (is zuiverder).

Creatine is een lichaamseigen stof die wordt aangemaakt in de lever. Vandaar dat men na 3 maanden een maand moet stoppen.

• Verhoogt het uithoudingsvermogen
• Verhoogt de spierkracht 
• 10% meer prestatie (bijv. bankdrukken normaal 80 kg, nu 88 kg, daardoor meer spieropbouw)
• Inname:


Geen koffie drinken binnen 1 uur na inname

Let op:
Alleen bij korte kracht:  Bodybuilders
    Voetballers (sprint)
    100 meter sprint, maar niet bij marathon (1 tempo langere tijd)

HMB (Hydroximethylbutyraat)

HMB is een volkomen veilig alternatief voor anabole steroïden. Bij zware lichamelijke inspanningen geeft het lichaam cortisone af. Dit is een lichaamseigen hormoon dat op zoek gaat naar bronnen van energie in het lichaam. Spieren zijn opgebouwd uit eiwitten en zijn dus een gemakkelijk aanspreekbare bron van energie. Er vindt dus afbraak van spierweefsel plaats om als energie te dienen. Juist deze afbraak van spierweefsel is sporters een doorn in het oog. Dit betekent een langer herstel en voor bodybuilders minder massa. HMB zorgt ervoor dat de cortisone geen toegang krijgt tot de spiercel, door cortisone af te breken tot 3 aminozuren (leusine, isoleusine en valine).

HMB is een lichaamseigen stof, die het lichaam in kleine hoeveelheden aanmaakt. Net als creatine niet langer dan drie maanden gebruiken ten einde de lichaamseigen productie te beschermen. Tijdens inspanning (sport) komen er hormonen vrij (CORTISOL).
Deze zorgen voor spierafbraak. Dit is een natuurlijke reactie van het lichaam. HMB blokkeert het vrijkomen van Cortisol. Daardoor rem je de afbraak van spieren waar je zo hard voor traint. Dus betere en snellere opbouw van spierweefsel. Ideaal om breder te worden! Vooral ingezet bij bodybuilders. Niet bij wielrenners: te veel spiermassa is ook te zwaar.

Toepassing

Sporters, zowel kracht- als duursporters. Voor krachtsporters het vergroten van de spiermassa, voor duursporters het verkleinen van de herstelperiode (denk hierbij ook aan voetballers, boksers, atleten etc).

L-carnitine

Een aminozuur dat de vetstofwisseling verbetert, met name van belang voor duursporters.
Maakt bij langdurige inspanningen als hardlopen energie vrij, door vet als energiebron te gebruiken.
Werkt als de turbo in de auto. Geeft extra energie om te verbranden.

Toepassing 

Vergroot uithoudingsvermogen;
Afslanken (hier moet wel bij bewogen worden, anders is de werking nihil).