Gezondheidsnieuws.

Het geheim van een lang leven

Het geheim van een lang en gezond leven op Okinawa ontrafeld

Greetje Venema werd, als dochter van een tuinder, 94 jaar oud. Best een respectabele leeftijd. En ook nog eens in een goede gezondheid doorgebracht. De gezondheidsgenen van haar moeder en oma zullen daaraan ongetwijfeld debet zijn geweest. Net zoal aan haar gezonde voedingsgewoonten.

Gezond blijven en een mooie huid houden

Een leeftijd van 94 in een goede gezondheid halen is weliswaar een prima prestatie, er zijn er in ons land die de 100 en meer bereiken. Maar er zijn plekken op de wereld waar men nog veel ouder wordt. Op Okinawa in Japan bijvoorbeeld, een plek waar je tenminste 63 honderplussers per 100.000 inwoners aantreft. En 100 jaar of (nog) niet, alle mensen zien er veel jonger, kwieker en gezonder uit. Actiever ook, tot op bijzonder hoge leeftijd. Bovendien zijn ze er vrolijker, stralen ze meer en hebben ze een mooie, gezonde huid. Dat ‘gezonder’ blijkt overigens uit het feit dat borstkanker er nauwelijks voor komt. Ter illustratie: in Nederland wordt 1 op de 8 vrouwen hiermee geconfronteerd. Verder is het opvallend dat er weinig mensen zijn met hart- en vaatziekten, menopauze- en overgangsklachten, dementie en osteoporose.

Groenten en fruit uit eigen tuin

Ten grondslag aan hun lange leven ligt het eten van ‘het juiste voedsel’. Op Okinawa staat dagelijks een grote diversiteit aan voeding op het menu. In hun eigen tuintjes verbouwen ze groenten en fruit. De Okinawanen zien ze als een natuurlijk medicijn die ze in kleine hoeveelheden en verspreid over de hele dag consumeren. Maar ook noodles, brood, volkoren rijst, peulvruchten,vis, water, groene thee, sojaproducten én zoete aardappelen met flinke hoeveelheden vitamine A en C worden veel gegeten. ’s Morgens komt er steevast misosoep op basis van sojapasta op tafel. Tussen haakjes, soja bevat een rijke hoeveelheid flavonoïden, een sterke antioxidant dat een belangrijke bondgenoot van het lichaam is in de strijd tegen vrije radicalen.

Ongekend sterk mozuku-extract: weldaad voor de huid

Toch is het hierboven beschreven menu nog niet compleet. Want misschien wel het meest belangrijke ingrediënt in de keuken van Okinawa hebben we nog niet genoemd: zeewieren, zoals kombu en mozuku. Op Okinawa zijn ze er in geslaagd om een procedé te ontwikkelen waarbij het mogelijk is om uit mozuku een ongekend sterk extract te produceren, waarmee de positieve effecten op het lichaam enorm zijn. Zo bevat het mozuku-extract een uiterst hoge concentratie proteïne en is het rijk aan vitaminen en mineralen als jodium, calcium, ijzer, zink, kalium, fosfor, magnesium, mangaan en natrium. Daarnaast is extract vrijwel geheel vetvrij en heeft het een laag-calorische waarde. Bovendien zijn er vrij veel studies verricht naar de gezondheidsaspecten van mozuku of fucoidan. Hieruit kwam o.a. naar voren dat fucoidan een belangrijke rol speelt bij de apoptose van cellen. Het is een proces waarbij zieke lichaamscellen zichzelf vernietigen en de gezonde tegenhangers behouden blijven. Ook het immuunsysteem wordt verbeterd, terwijl tevens de bloeddruk omlaag gaat. Verder is het goed te weten dat de voornaamste ingrediënten van fucoidan, fucoxantine en jodium een belangrijke bijdrage leveren aan de stofwisseling en het verbranden van vetten.

Tenslotte, kijk je op Okinawa wat beter naar de mensen daar, dan zal het je beslist opvallen dat zij er, ondanks de vaak hoge leeftijd, prachtig uitzien. Dat komt omdat mozuku een weldadig verzorgende invloed op de huid heeft. Die is mooi egaal en strak en vertoont maar weinig rimpels. Daarom zien de Okinawanen er veel jonger, stralender en gezonder uit.

Mozuku

Mozuku is, in capsulevorm, verkrijgbaar bij de betere gezondheidswinkel. Let er bij de keuze voor uw favoriete product wel op dat een capsule, naast tenminste 800 mg mozuku, nog een aantal essentiële vitaminen en mineralen bevat. Daarbij valt te denken aan bètacaroteen of retinol dat momenteel sterk in de wetenschappelijke belangstelling staat vanwege o.a. de intercellulaire communicatie en wellicht daarmee op carciogenese. Dit is de wijze waarop gezwellen ontstaan, groeien en uitzaaien, die worden veroorzaakt door gen-defecten in het erfelijk materiaal.

Maar ook lycopeen, een antioxidant, wordt vaak toegevoegd. Er zijn aanwijzingen dat deels nog onbekende stoffen in bijvoorbeeld tomaten een gunstig effect hebben op de prostaat. Luteïne en zeaxanthine worden als voedingssupplement gebruikt tegen de oogaandoening maculadegeneratie; maar het speelt ook een rol bij de vrouwelijke vruchtbaarheid.

Pyridoxine of vitamine B6, in lage dosering, neemt eiwitten en vetten op, helpt bij de omzetting van tryptofaan (een essentieel aminozuur) tot niacine, speelt een rol bij het voorkomen van zenuwziekten en huidaandoeningen, vermindert spierkrampen en werkt als urine-uitdrijvend middel. Foliumzuur (vitamine B9) op zijn beurt verlaagt een te hoog homocysteïnegehalte en mogelijk het risico op hart- en vaatziekten. Daarover wordt momenteel door wetenschappers een stevige discussie gevoerd. Hetzelfde kan gezegd worden van het effect van foliumzuur op het verlagen van herseninfarcten. Wetenschappelijk is wél vast komen te staan dat foliumzuur het gehoorverlies en de geestelijk achteruitgang bij ouderen beperkt. In een onderzoek bij 818 50-plussers bleek dat ouderen die drie jaar lang dagelijks een voedingssupplement met 800 microgram foliumzuur hadden genomen, beter scoorden op een aantal cognitieve vaardigheden dan leeftijdsgenoten die dat niet hadden gedaan. Met name korte termijngeheugen, snelheid van informatieverwerking en verbale vaardigheden waren beter. Last but not least willen we vitamine C noemen, eveneens een antioxidant en een zogenaamd essentiële voedingsstof. Deze vitamine bevordert o.a. het immuunsysteem, de aanmaak van collageen - de meest voorkomende bouwstof van het menselijk lichaam -, is nodig bij het spiermetabolisme en bij de opname van ijzer. Maar het functioneert eveneens als co-enzym in meer dan 800 verschillende biochemische reacties in het lichaam.