Gezond ouder worden

July 4, 2019

 

Gezond en Vitaal Ouder worden

 

Daar streven we toch allemaal naar toch? En omdat ook wij nog wel eens wilden weten hoe een ervaren orthomoleculair deskundige hierover denkt hadden we Margo Peinemann uitgenodigd om 20 juni in hotel Asteria voor ons een lezing te verzorgen met het thema gezond en vitaal ouder worden als uitgangspunt! Het werd een boeiende avond met ongeveer 100 zeer geïnteresseerde gasten. Ik hoop u met dit beknopt verslagje een klein beetje mee te kunnen nemen in deze boeiende materie.

 

Het begint er natuurlijk mee dat we statistisch gezien allemaal ouder worden, heel fijn maar dan wel graag gezond en vitaal. In de zoektocht naar hoe we dan toch zo gezond mogelijk kunnen blijven komen we vaak uit bij de Blue Zones, 5 gebieden verspreid over de wereld waar de mensen beduidend langer leven met een gemiddeld genomen goede gezondheid. De steekwoorden en overeenkomsten van deze gebieden zijn:

 

Leefstijl-Voeding-Beweging-Stressvermindering-Sociale contacten.

 

Het zijn allemaal wat afgelegen, redelijk geïsoleerde gebieden (vaak een eiland zoals bv. Sardinië) waar het eten puur en onbewerkt wordt gegeten, de zon vaak schijnt, de mensen hebben daar veel lichaamsbeweging omdat nog veel te voet wordt gedaan in soms bergachtige omgeving. Het leven wordt geleefd zoals het komt met een positieve mindset en in een hechte gemeenschap met sterke sociale contacten.

 

Maar hoe en waarom verouderd ons lichaam eindelijk?

 

Margo had daar een leuke metafoor voor: de barcode ofwel streepjescode. We worden geboren met een volledige barcode met allemaal nieuwe cellen en als er een cel kapot gaat wordt er weer een nieuwe cel aangemaakt. Dat gaat heel lang goed in de opbouwfase van ons leven maar er komt helaas een punt dat er meer cellen worden afgebroken dan dat er nieuw aangemaakt worden, het degeneratieproces! En juist dit proces zorgt ervoor dat er iedere keer een streepje wordt afgesnoept van onze barcode. Dit proces willen we natuurlijk het liefst zoveel mogelijk vertragen en de vraag is dan, hoe kunnen we ons lichaam hierbij zo goed mogelijk helpen? Ook daar bij zijn een aantal steekwoorden te gebruiken die zo logisch zijn als wat en die inmiddels ook wetenschappelijk kunnen worden onderbouwd:

  • gezonde voeding rijk aan alle noodzakelijke voedingsstoffen

  • voldoende beweging (het liefst in de buitenlucht)

  • voldoende en gezonde slaap

  • positieve mindset

  • sociale contacten

 

Om met de voeding te beginnen, wat zijn dan onze noodzakelijke voedingsstoffen?

 

Als eerste onze macro-elementen zoals eiwitten, koolhydraten en vetten, daarlangs natuurlijk de micro-elementen zoals de vitamines en mineralen die in alle macro-elementen aanwezig zouden moeten zijn..en daar gaat het net vaak mis in onze rijke westerse maatschappij! Wij hebben door de intensieve vee-en landbouwteelt van de afgelopen decennia onze grond behoorlijk uitgeput en daarlangs zijn we veel gewassen in kassen gaan telen. In een studie, uitgevoerd in 1985-1995 en 2002 is aangetoond dat door de jaren heen er beduidend minder vitamines en mineralen in onze voeding voorkomen. Daarbovenop is in de loop der jaren de (milieu)vervuiling alleen maar toegenomen, schijnt de zon feller (door een beschadigde ozonlaag) en hebben we over het algemeen genomen met meer stress. Allemaal factoren waarbij het lichaam eigenlijk meer beschermende stofjes zou kunnen gebruiken. Dit geeft een paradoxale situatie, we hebben ogenschijnlijk zoveel gezonde en mooie producten voorhanden en zijn toch genoodzaakt onze benodigde vitamines en mineralen uit een potje te halen! Want als ons lichaam zo optimaal mogelijk voorzien wordt van de juiste voedingsstoffen en het zo min mogelijk belast wordt met negatieve elementen heeft het ruimte om alle processen in ons lichaam optimaal te laten verlopen en zal er minder snel een streepje verdwijnen van onze persoonlijke barcode.

 

Het degeneratieproces

 

Toch kunnen we het degeneratieproces helaas niet helemaal tegenhouden en dan is het fijn om te weten dat er mooie ondersteunende natuurproducten zijn om het lichaam te helpen!  In de vorm van vitamines en mineralen maar denk zeker ook onze kruiden zoals bv. Curcuma. Daarbij speelt natuurlijk genetische aanleg en persoonlijke omstandigheden ook een grote rol waardoor het voor iedereen een persoonlijke zoektocht is om ons doel te bereiken..Gezond ouder worden!

 

Maar weet dat het onze passie is om u daarbij te helpen dus wij gaan door met onze zoektocht om u zo gezond mogelijk te houden. We blijven zoeken naar goede sprekers die een boeiende lezing kunnen verzorgen.  Ook in onze winkels blijven wij ons best doen om zoveel mogelijk mooie natuurproducten voor u te vinden en u zo deskundig en op maat te kunnen adviseren.

 

Ik wens u een mooie en gezonde zomer,

 

Hartelijke groet,

 

Ans Welters

 

Een paar persoonlijke tips van Margo wil ik u hierbij niet onthouden:

  • Dat Vitamine D heel belangrijk voor ons is weten we wel maar we blijven ook wat bang voor de zon. Het is de grootste leverancier is van onze Vitamine D. Margo gaf de tip om wat minder de zonnebril te dragen omdat onze ogen een belangrijke rol spelen bij de omzetting van vitamine D. Met een zonnebril op geven de hersenen onze huid geen seintje om vitamine D aan te gaan maken. Zonder zonnebril zien we ook  wanneer onze huid voldoende zon heeft gehad en het dan beter is om je in te smeren!

  • Het is echt beter om onze koolhydraatrijke voeding wat te beperken, koolhydraten zouden uit onze groenten en fruit moeten komen en zo min mogelijk van graanproducten.

  • Wij zijn opgegroeid met het idee dat melk goed is voor onze botten maar nergens in de wereld wordt zoveel melk gedronken en toch staat Nederland bovenaan als land met de meest botontkalking maar ook onze mineralen zouden we meer uit groentes en fruit moeten halen.

  • Onze hormonen spelen een grote rol in alle lichaamsprocessen en met name spierkracht blijkt een belangrijke hulp bij het goed doorlopen van bv. de overgang maar is natuurlijk ook goed voor het behoud van gezonde botten en spieren, dus af en toe wat meer druk op de spieren in de vorm van krachttraining is dan welkom.