Niet waarom maar daarom Vitamine D

November 26, 2018

Graag wil ik het belang van Vitamine D nog eens benadrukken en uitleggen. Zeker in deze tijd van het jaar. We hebben gelukkig nog veel dagen met zon maar helaas heeft de zon niet meer die kracht om vitamine D in uw huid aan te maken. Daardoor zijn we toch echt aangewezen op de vitamine D als supplement in de vorm van een capsule, tablet of druppeltjes.  Welke vorm u het beste kunt kiezen daar kom ik later op terug, maar allereerst het belang van Vitamine D voor uw gezondheid: Wij wonen in Nederland te ver van de evenaar (waar de zon het hoogst aan de hemel staat) om in de zomermaanden voldoende vitamine D aan te maken. Bovendien bevat onze voeding te weinig vitamine D om dat aan te vullen. De beste bron van Vitamine D is vette vis en dat staat maar bij weinig mensen 2 x per week op het menu.

 

 

De verafschuwde hap levertraan

 

Alle andere bronnen van Vitamine D zijn erg laag zoals vlees en eieren, weliswaar worden aan margarine, bak- en braadproducten een kleine hoeveelheid Vitamine D toegevoegd maar dat zijn naar mijn mening niet de meest ideale voedingsproducten omdat dit erg bewerkte producten zijn. Persoonlijk hecht ik meer waarde aan pure producten zoals roomboter of olijf olie maar deze zijn minder rijk aan vitamine D. Aan Vitamine D worden heel veel functies in het lichaam toebedeeld. De bekendste is de werking op onze botten. Bij kinderen kwam na de oorlog rachitis (Engelse ziekte) voor, een ziekte die optreedt bij een tekort aan Vitamine D en vergroeiingen veroorzaakt aan het skelet. Mede daardoor is de bekende maar verafschuwde hap levertraan lange tijd geadviseerd maar helaas ook weer snel in de vergetelheid geraakt.  Toch blijft levertraan nog steeds een mooie vorm voor de aanvulling van Vitamine D, mede doordat u ook gelijk wat Omega 3 binnenkrijgt!

 

De zon

 

Een ander risico op tekorten komt omdat we ons in de zomermaanden, als de zon Vitamine D in onze huid kan aanmaken, met een hoge factor insmeren om zonverbranding te voorkomen. Het is heel verstandig om zonverbranding te voorkomen en daarmee de kans op huidkanker te verkleinen, maar helaas kan daardoor de huid minder vitamine D aanmaken. Iedere huid is anders en een lichte huid kan minder zon verdragen dan een al wat getinte huid. Iedereen zal hier zelf zijn balans in moeten vinden. Zo optimaal mogelijk gebruik maken van de zon zonder te verbranden maar wel met aanmaak van Vitamine D.

 

Vitamine D speelt ook een grote rol in de hormoonhuishouding

 

De zon en de daarbij behorende aanmaak van vita